Naučná stezka bohumínské železnice

Kdoví, jak by dnešní centrum Bohumína vypadalo, nebýt zásadního rozhodnutí hraběnky Rudnické o prodeji tamních pozemků pro výstavbu železnice. Možná by se v místě, kde v současnosti pulzuje městský život, i nadále rozkládal bažinatý les… Stavba staniční budovy, železnice a její napojení na významné tratě v polovině 19. století zcela změnily ráz místa a staly se klíčovou událostí pro rozvoj a budoucnost Bohumína.

Významným železničním uzlem zůstává Bohumín dodnes, čemuž odpovídají i investice města do jeho podoby. Areál přednádraží se v posledních letech proměnil v moderní dopravní terminál adekvátní svému významu, který je zároveň reprezentativní vstupní branou do města.

Při příležitosti poslední fáze rekonstrukce přednádraží vznikla myšlenka na vytvoření této virtuální naučné stezky. Najdete v ní historický popis významných železničních tratí protínajících město, zrod a proměnu nádražní budovy, zajímavosti o ocelové lávce pro pěší i tramvajové zastávce, která před vlakovým nádražím dlouhé roky stála. Železniční virtuální naučná stezka tak navazuje na Naučnou stezku bohumínské tramvaje, kterou město vydalo v roce 2022 při příležitosti 120. výročí tramvajové dopravy.    

 

Poděkování

  • Velkou část textových a obrazových materiálů pro tuto naučnou stezku poskytlo Železniční muzeum moravskoslezské (ŽMMS) zastoupené Vojtěchem Hermannem. Děkujeme za spolupráci.
  • Jakékoliv jiné využití a šíření podléhá schválení poskytovatelů.

 

Použité zdroje

  • HERMANN, Vojtěch. Historie nádraží Bohumín. Nakladatelství Železniční muzeum moravskoslezské, 2016.
  • TEISTER, Jan F., VESELÝ, Zdeněk. Od Bogunu k Bohumínu. Info Press, 2006.
  • SKOKAN, Josef. Železniční uzel v Bohumíně - od historie po současnost. Olomouc, 2017. bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Přírodovědecká fakulta

 

Bohumínská železnice

1. Severní dráha císaře Ferdinanda

1. Severní dráha císaře Ferdinanda

- Ve druhé čtvrtině 19. století se začaly stavět první středoevropské železniční tratě. Jednou z nejdůležitějších nových dopravních cest měla být dráha z Vídně na sever podél obchodní cesty vedoucí z Podunají Moravskou branou k Odře a Visle.
2. Hornoslezská dráha prince Viléma

2. Hornoslezská dráha prince Viléma

Provoz Hornoslezské dráhy prince Viléma z Berlína do Opole byl zahájen v roce 1845.
3. Košicko-bohumínská dráha (KBD)

3. Košicko-bohumínská dráha (KBD)

Jedna z nejvýznamnějších staveb soukromých železničních společností habsburské monarchie se začala rýsovat v roce 1862 přípravou trasování z Košic
4. Nádraží a nádražní budova

4. Nádraží a nádražní budova

V místě, kde dnes stojí nádražní budova, se ještě před rokem 1847 nacházel bažinatý les a měšťanský život se odehrával o několik kilometrů dál, na území dnešního Starého Bohumína.
5. Přednádraží a ocelová lávka

5. Přednádraží a ocelová lávka

Největší část přednádražního prostoru začalo město přebudovávat v moderní dopravní terminál v roce 2020.
6. Tramvajová zastávka Nový Bohumín nádraží

6. Tramvajová zastávka Nový Bohumín nádraží

Počátky tramvajové dopravy v Bohumíně se datují do roku 1902, kdy byl před nádražní budovou zahájen provoz na úzkorozchodné koňské dráze.
Strana: 1

Počet nalezených záznamů: 6
Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

14 °C