Zpravodajství
Superdávka od října nahradí čtyři stávající dávky
23.9.2025

ČR - V České republice se mění forma pomoci státu pro domácnosti s nízkými příjmy. Od 1. října vstoupí v platnost nový zákon o dávce státní sociální pomoci. Čtyři dosavadní dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – nahradí jedna vícesložková dávka, tzv. superdávka. Půjde o ni zažádat online i osobně.
Superdávka je koncipována tak, aby pokrývala náklady domácností na živobytí a bydlení. Zahrnuje také prvky týkající se pracovní aktivity, péče o děti a zohledňuje specifické situace některých domácností, například seniorů, samoživitelů a osob se zdravotním postižením. Místo několika žádostí se bude nově podávat jen jedna žádost za celou domácnost. Žádost může podat kterýkoliv její plnoletý člen, pokud má souhlas ostatních. Ti pak již o dávku nežádají. Domácnosti bude vyměřena jedna souhrnná částka, která zohlední její situaci na základě čtyř složek, tedy bydlení, živobytí, bonus na dítě a pracovní bonus.
Přechod na nový systém proběhne od října 2025 do dubna 2026. Domácnosti, které aktuálně některou z dávek pobírají, by si měly žádost o novou dávku podat v období od 1. října do 31. prosince 2025. Pokud tak neučiní, nárok na stávající podporu jim zanikne k 31. prosinci 2025 s poslední výplatou v lednu 2026 a nebude tedy možné plynule navázat na nový systém.
Noví žadatelé, kteří aktuálně nemají přiznanou žádnou z rušených dávek, si mohou o novou dávku státní sociální pomoci požádat od 1. října 2025 kdykoli a platí pro ně standardní řízení dle zákona.
Jakým způsobem žádost podat? O superdávku lze požádat dvěma způsoby. Nejjednodušší bude elektronické podání, ale stále zůstává také možnost osobního podání na pobočkách úřadu práce. Online lze žádat prostřednictvím Klientské zóny Jenda na webu jenda.mpsv.cz nebo v mobilní aplikaci, která je k dispozici ke stažení zdarma v Google Play a App Store.
Pokud někdo nemůže či nezvládne využít online podání a zvažuje návštěvu pracoviště úřadu, má možnost tzv. asistovaného podání přímo na pobočce Úřadu práce ČR. Vzhledem k očekávaným frontám na pobočkách a sjednaným termínům s nejzranitelnějšími skupinami doporučuje úřad práce využít rezervaci termínu v objednávkovém systému. Bez tohoto termínu se klient může vystavit dlouhému čekání ve frontě.
Při osobní návštěvě úřadu je potřeba si přinést průkaz totožnosti, rodná čísla všech členů domácnosti, jejich souhlasy s řízením a potřebné dokumenty pro doložení nároku. Seznam dokumentů i vzor souhlasu naleznete na webu úřadu práce. Tam najdete i další detailní a ověřené informace o superdávce a řízení podle nového systému, podobně jako na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí. (red)